انسانهای یک بعدی و شخصیت طلبکار

انسانهای یک بعدی و شخصیت طلبکار

میدانیم که این روزها زیبایی از جانب زنان و پول از جانب مردان سایر صفات و ویژگی های انسانی را تحت الشعاع قرار داده است(شاید به این خاطر که نتیجه و اثر این خصلت ها سریع است!) .

خانمی که از این صفت غیر اکتسابی و ژنتیکی برخوردار است خود به خود نسبت به جامعه و خانواده و اطرافیان طلبکار است٫ او لزومی نمی بیند که محبت کند یا ادب و احترام را رعایت کند و یا لزومی نمی بیند که در هنگام حرف زدن حق و حقوق دیگران را رعایت کند و همین زیبایی کفایت می کند که سایر اعمال زشتش را بپوشاند و هیچ وقت نیز نیازی به رعایت سایر آداب احساس نمی کند. و جالب اینکه شریک عاطفی او نیز خواستار صداقت و احترام و ادب از جانب او نخواهد بود و همین که او صفت پررنگ شده زیبایی را دارد کافی است.

گویی که این انسان تمام وظایف بشری خود را به پایان رسانده است و در مقابل هیچ کس و هیچ چیز مسئول نیست او از اشتباهات خود نیز بازخورد نمی گیرد٫ کسی به او نمی گوید که احمق است چون زیباست! کسی به خاطر دروغگویی ملامتش نمی کند و او نا آگاهانه در تکرار اشتباهات خود سریعتر سقوط خواهد کرد.

در خصوص مرد پولدار داستان ما نیز قضیه همین است یعنی یک ویژگی Bold  شده عموما ارثی یا غیر اکتسابی باعث می شود که ضعف های این شخص پوشش داده شود و همین ثروت این حق را به او می دهد که ظلم کند حرف مفت بزند و بقیه بگویند به به . احمق باشد و جایزه بگیرد ٫ بی عقل باشد و برای هزارا ن نفر سخنرانی کند و چون بازخوردی از اطرافیان بزدل و کاسه لیس خود نمی شنود روز به روز او نیز در سراشیبی حماقت و بی شعوری سقوط می کند.

این دو صفت را می توان در جهت مناسبی هدایت کرد و به آن به چشم یک نعمت یا توفیق خوب نگاه کرد نه اینکه آن را سپری برای ضعف ها و بی لیاقتی ها ایجاد کنیم کما اینکه زیبارویان با شعور و ثروتمندان متفکری هم داشته و داریم.

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

2 دیدگاه برای «انسانهای یک بعدی و شخصیت طلبکار»

  1. این بحثتون من را یاد یک مبحث جالب در اقتصاد انداخت که برای کشورهایی که از نعمت منابع طبیعی برخوردارند به کار میرود و به آن نحسی منابع میگویند. مثلا کشور هایی که نفت یا گاز دارند به نظر میرسه که خب اینها باید اوضاع اقتصادی شون عالی باشه و خب در عمل میبینیم که این اتفاق نمیفته و از این نعمت ها در جهت درست استفاده نمیشه. و خب میشه این رو به زندگی شخصی آدم ها هم تعمیم داد مثلا کسی که یکشبه به پول زیادی دست پیدا میکنه حالا از طریق قرعه کشی بانک یا ارثیه پدری چون براش زحمت نکشیده و خودش بدستش نیاورده تجربه مدیریت و کارکردن با اون پول را هم پیدا نکرده در نتیجه بعد از چند سال میبینیم که اون بهره وری که انتظار میرفت را نداشته و یا اصلا اوضاعش حتی از قبل از اون پول هنگفت هم چه بسا بدتر شده باشه.

    1. سلام به دوست متممی عزیز
      بله حق با شماست توی فایلهای مربوط به resource که فایلهای صوتی محمدرضا بود به این موضوع اشاره کرده و یه جا هم خوندم که کشورهایی که منابع زیر زمینی غنی دارند روی زمین فقیر هستند! البته میشه که اینطوری نبود مثلا کشور نروژ که دو سال پیش بین 10 کشور از لحاظ درآمد سرانه بود ذخایر نفت و گاز داره ولی باعث تنبلی یا به هدر دادنش نشده بلکه به خوبی ازش استفاده می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *