حرکت جهادی یا مهندسی

بعضی از کلمات با یک سیستم و دولت مرکزی میاید و با همون دولت هم به خاک سپرده می شود ، مثل کلمه آریامهر که در زمان شاه بود .

من در مورد کلمه جهاد یا جهادی خیلی فکر کردم و از این کلمه وحشت دارم ، جهاد یک فرض دینی در دین اسلام است به معنی جنگیدنن بر علیه دشمن اینکه آیا حمله کردن هم جهاده ؟ یا فقط دفاع کردن جهاده رو نمیدونم باید از علمای اهلش بپرسیم .

ولی تصور کنید این کلمه وارد کشاورزی ، مهندسی ، پزشکی و علوم دقیق مهندسی بشه ! تصویر کنید ما جهاد دانشگاهی یا جهاد کشاورزی یا جهادهای دیگر داشته باشیم ….

در حالت فعلی که دولت از این کلمه استفاده میکنه جهاد مصداق کامل بی نظمی ، بی برنامگی و آشوبه یعنی وقتی شور بیشتر از شعور فرد باشد …یارو توی تلویزیون صحبت میکرد میگفت :  توی پروژه مربوط به IT صبح تا شب نخوابیدن و بعد کارها همه خراب شد بعد با حرکت جهادی 20 روز کار کردیم و تمومش کردیم …کسی نیست بگه تو غلط کردی بدون برنامه ریزی اینکارو اننجام دادی بدون اینکه فکر کنی کاری که میشد 3 ساعته تموم بشه گندش رو بالا آوردی و 20 روز طول کشید این بی شعوری و بی نظمی و توبیخ داره نه تشویق .

مدیریت جهادی هم شبیه آتش نشانیه یعنی در طول سال مثل خرس بخوابیم ولی وقتی چیزی گندش دراومد حمله کنیم شب و روز نخوابیم و آتیش رو خاموش کنیم و بعد دوباره بریم بخوابیم .

اگر کاری بیشتر از زمان استاندارد خود طول می کشد  …اگر شب و روز سر پروژه ها نمیخوابید و به خودتون افتخار میکنید که جهادی کار میکنید درست حدس زدید این روش جهادیه و اصلا به مهندسی هیچ شباهتی نداره …روس اقدام بدون فکر و بدون نظم همون روش جهادیه تو ایران ….هر وقت این کلمه رو میشنوم می فهمم که با یه چیز ناجور طرف هستم .

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *