خوشه بندی مشتریان و الگوی RFM

خوشه بندی داده ها به زبان ساده یعنی داده های همگن و مشابه را کنار هم بگذاریم. به عنوان مثال رفتار خرید مشتریان میتواند به ما در خوشه بندی مشتریان کمک کند. رفتار مشتریان را میتوان بر اساس سه پارامتر اصلی زیر بررسی کرد که به اصطلاح RFM می گویند.

تازگی (Recency) : این پارامتر از جنس Date می باشد و به آخرین زمان خرید مشتری اشاره میکند. از لحاظ تئوری مشتریانی که تازه خرید کرده اند احتمال اینکه دوباره خرید کنند زیاد است و گزینه مناسبی برای ارایه ی پیشنهادهای فروش میباشند.

تکرار (Frequency) : تعداد دفعاتی که هر مشتری در یک بازه زمانی مشخص خرید میکند و معمولا خریداران با تکراربیشتر مشتریان راضی تری به نظر میرسند.

مقدار پول (Monetary): میزان هزینه ای که مشتری در یک بازه زمانی مشخص پرداخت میکند را بیان میکند.

حال میتوانیم به نسبت نوع سازمان و استراتژی سازمان به هر یک از پارامترهای فوق وزن بدهیم و به این شکل میتوانیم مشتریان خود را جهت اعمال سیاستهای تشویقی و تخفیف و … خوشه بندی کنیم. قبل از شروع مباحث فنی و کار با داده ها باید ابتدا شاخص های کلیدی سازمان خود را تشخیص دهیم.

 

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

1 دیدگاه برای «خوشه بندی مشتریان و الگوی RFM»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *