در جستجوی شادی

Shawn Achor روانشناس و مدیر شرکت Good think است

و یک ویدیو داره به نام راز شادی برای بهتر کار کردن که به نظرم نگاه کردنش بد نیست .

قسمتی از حرفهای او در TED
اگه سخت تر کار کنم ، موفق تر خواهم بود.و اگر موفق تر باشم، اونوقت خوشبخت تر خواهم بود.این پایه و اساس بیشتر اصول تربیتی ما ، اصول مدیریتی ماو روش برانگیختن رفتارمان را تشکیل می دهد. مشکل اینه که این فرمول به دو دلیل از لحاظ علمی ناقص و خلاف جهت است.اولا” ، هر وقت مغزتان با موفقیتی روبرو می شه،شما قبلش تیر دروازه را عقب تر بردید (شرایط تجلی موفقیت را تغییر داده اید).

شما نمره های خوبی گرفتید، حالا نمره های بهتری می خواهید،شما در مدرسۀ خوبی بودید و بعدش پذیرش در مدرسۀ بهتری می خواهید،شما شغل خوبی داشتید ولی حالا می بایست شغل بهتری داشته باشید،شما به هدف زدید، ما نقط هدفتان را تغییر خواهیم داد.و اگر خوشبختی، نقطه مخالف موفقیت است، مغز شما هیچگاه به اون نمی رسه.

آنچه ما انجام دادیم اینه که در قالب یه جامعه، خوشبختی را به آنسوی افق شناختی سوق دادیم.دلیلش اینه که فکر می کنیم ابتدا باید موفق باشیم تا بعدش خوشبخت تر بشیم. اما مشکل اصلی اینه که مغز ما در جهت عکس عمل می کند.اگر شما قادر باشید میزان مثبت گرایی یک فرد را در حال حاضر افزایش دهید،اونوقت مغز آنها چیزی را تجربه می کند که ما آنرا مزیت خوشبختی می نامیم،یعنی مغز شما در حالت مثبت،عملکرد فوق العاده بهتری دارد در مقایسه با زمانیکه در حالت منفی، خنثی یا تحت استرس است.

نوشتن دربارۀ یک تجربه مثبتی که در طی ۲۴ ساعت گذشته داشتید،باعث می شه که مغز شما آنرا احیا کند.تمرین کردن به مغزتان می آموزد که رفتارتان دارای اهمیت است.ما دریافتیم که مدیتیشن، مغز را قادر می سازهکه برADHD فرهنگی (اختلال بیش فعالی با کمبود توجه)غالب بشه،چیزی که با انجام چند کار همزمان بوجود می آید،و در عوض باعث بشه که افکارمان روی یک عملکرد تمرکز کند.

و درنهایت، اعمال نیک بدون هدف به اعمال نیک هدف داری تبدیل شوند.ما از مردم می خواهیم که وقتی ایمیل خود را باز می کنند،یک ایمیل مثبت در ستایش یا قدردانی از کسی در شبکۀ پشتیبانی اجتماعی خودشان بنویسند.یک ایمیل مثبت در ستایش یا قدردانی از کسی در شبکۀ پشتیبانی اجتماعی خودشان بنویسند.

و با انجام این کارهاو با تعلیم دادن افکارتان همانطور که بدنمان را تعلیم می دهیم،دریافتیم که قادریم فرمول خوشبختی و موفقیت را معکوس کنیم،و با انجام اینکار، نه تنها امواج ریزمثبت بلکه یه دگرگونی حقیقی پدید می آوریم.

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

4 دیدگاه برای «در جستجوی شادی»

  1. خوشحالی چیزی نيست که بشود به دنبال آن رفت. چون خوشحالی و رضایت در درون ما وجود دارد و فقط باید اجازه داد تا آن بروز پیدا کند. کافیست که ذهن خود را از افکار پریشان و آلوده و مخالف وجود آدمی پاک کنیم، آنگاه خواهیم دید که خوشحالی خود بروز پیدا خواهد کرد.

    1. ممنون آقای آواژ از نظرتون
      بله همین طور که می فرمایید شادی هم محصول ذهن ماست و منظور عنوان این مطلب هم بیشتر به معنی توجه به افکار مثبت – رضایت و تاثیر این افکار مثبت در زندگی است ئرورش افکار مثبت به معنی همان زدودن افکار منفی یا پریشانی است.

  2. سلام، وبلاگتون عالیه ادانه بدین:)
    فقط آیا از این نویسنده ترجمه ای به فارسی هست یا نه؟
    ممنون میشم جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *