سرگرمی با حرف زدن و احترام به سکوت

روسو در کتاب اعترافات می گوید مکالمه دونفره برای من همیشه زجرآور بوده است چون وقتی که مشغول صحبت با کسی هستم و صرف آشنایی میخواهیم در مورد موضوعات مختلفی حرف بزنیم نباید مکالمه را قطع کنم و باید به نحوی  سکوت را از بین ببرم. چون اگر حرفی نزنم فضای سرد بین دو نفر ما حاکم میشود و اوضاع ناخوشی صورت می گیرد. طرف مقابل من هم به یاوه گفتن روی می آورد چون او هم نمی خواهد فضای سردی بین ما حاکم شود.

روسو می گوید که مکالمه بین چند نفر را ترجیح میدهم چون همگی می توانند فکر کنند و فرصت کوتاهی برای فکر کردن داشته باشند و بعد از اندکی تفکر حرف بزنند.

حالا شما بیایید تلویزیون و مونولوگ را در نظر بگیرید که یک مجری قرار است ۲۰ دقیقه یا یک ساعت زمان را پر کند او حتی فرصت فرصت فکر کردن در یک دیالوگ دو نفره را هم ندارد. می توان گفت مونولوگ های تلویزیون که قرار است ما را سرگرم کند یاوه و مزخرفات بدون تفکر است که شاید سرگرم کننده و جذاب باشد ولی قطعا بویی از عقل و تفکر نبرده است و چون مجری ناشنواست و صدای ما را نمی شنود و فقط حرف می زند بازخوردی از چهره بینندگان خود ندارد و شبیه کسی است که با دیوار (دوربین) حرف می زند به نظرتان مسخره نیست؟ یک انسان بدون تفکر حرف زدن رودررو را فدای کثرت بیننده ها کند و با دیوار حرف بزند و ماهم با اسارتی که به آن عادت کرده ایم فقط شنونده و بیننده باشیم و اصولا سوالی از جانب ما پرسیده نشده و نیازی به شنیدن و دیدن هم نداریم اگر نیازی هم باشد از جانب رسانه است و نه مردم.

احمقانه ترین روش برای سرگرم کردن مردم استفاده از کلام و حرف زدن است من اگر با شعبده بازی سرگرم شوم به چیزی اعتقاد پیدا نمیکنم یا درکم از واقعیت کاهش پیدا نمی کند و میدانم که شعبده دروغ است ولی دروغی نیست که مرا گمراه کند.

تلویزیون قرار نیست به من وقت بدهد تا من موضوعی را بفهمم(اگر اساسا موضوعی مفیدی در کار باشد! ) و بعد ادامه بدهد یا اگر سوالی داشتم بپرسم یا بگویم فعلا حرف نزن! چون او یک سخنگوی بدون توقف است و جدا از اینکه یاوه می گوید ناقض کامل آزادی هم است و قاتل زمان و زندگی است . به نظرم اگر فرد ۶۰ ساله ای به قتل برسد و آن شخص نهایتا ۶۵ سال عمر کند قاتل مرتکب کشتن ۵ سال زمان یک شخص شده است و نه یک شخص ! حالا قتلهای رسانه مزخرفی مثل تلویزیون را در نظر بگیرید که سالانه چندین نفر را میکشد.

جدا از این قضایا کاش ما برای سکوت احترام قایل می شدیم. کاش حداقل در گفتگوهای دو نفره هم سکوت کردن را یاد می گرفتیم و با لمس کردن شریک عاطفی خود و با نگاه کردن و با قدم زدن حرف می زدیم کاش می فهمیدیم سکوت ترسناک نیست و نشانه ی بی احترامی نیست سکوت بی ارزش نیست سکوت یعنی من آنچنان ارزشی برای تو و برای خودم و برای دیگران قایلم که حاضر نیستم این زمان را با یاوه و مزخرفات پر کنم حتی اگر فضای موجود سرد و کسالت بار شود باز سکوت را به یاوه ترجیح می دهم.

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

4 دیدگاه برای «سرگرمی با حرف زدن و احترام به سکوت»

  1. فواد عزیز,
    من هم تجربه ی مشابه ی رو دارم , حدود 4 ماه پیش بعد از اعتراضی که به متمم داشتم ,محمدرضا درس بزرگی به من داد , من 4 ماه سکوت کردم و حق حرف زدن رو توی روزنوشته ها از خودم گرفتم ,چون ذهن بیمار شتابزده ی من قصد داشت تا با حرف زدن خودش رو سر گرم کنه.
    مهم ترین نکته این بود که سکوت , یکی از اجزا مهم یادگیری ,شاگردی کردن هست.
    اینکه یادگرفتم برای شاگرد بود بیش از اینکه پیشرو باشم ,باید پیرو باشم.

    1. بله محمد جان من هم از آقای شعبانعلی خیلی چیزها یاد گرفتم .
      هیچ چیزی مثل سکوت و تفکر در تنهایی و عمیق اندیشیدن برام خوشایند نیست یعنی به اعماقی سفر کنی که دست هیچ رسانه و بنی بشری و هیچ یاوه گویی به تو نرسد. وقتی همه ساکت شدند موقع تفکر شروع میشود.

  2. سلام آقای انصاری عزیز
    یک بار جمله ای را در جایی خواندم که نوشته بود:
    “سکوت، به قدری زیباست و حساس که حتی با کلمه ای می شکند.”
    پاراگراف آخرتون خیلی برایم آموزنده بود. ممنون از نوشته هاتون که به شخصه ارتباط درونی خوبی باهاشون برقرار می کنم. شاد باشید.

  3. آقای سلمانی عزیز بلاگتان را خواندم و میدانم شما هم به سکوت و تفکر و شب علاقه دارید. در این دنیای آشفته و درهم و برهم اینکه توانسته اید خلاف عرف معمول به این چیزها علاقه داشتیه باشید و همینطور سراغ یک زبان مشکل ونه چندان معمول (ژاپنی) رفته اید خیلی قابل تحسینه. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *