مرده شور سرعت حرف زدن و سرعت شنیدنت رو ببره

پ ن :‌

جناب کنفوسیوس حالا که شما به مقام حاکمی این عمارت بزرگ برگزیده شدی از فردا چه کار خواهید کرد.

کنفوسیوس: من تمام کلمات را از اول خواهم نوشت و معنی آنها را به دقت تعریف میکنم تا در طول حکمرانی خویش بفهمم که دقیقا چه چیزی میگویم و چه چیزی میشنوم.

نمی دانم چرا بعضی از افراد بلد نیستند حرف بزنند. چند روز پیش یکی از همکارای ما با بخش فروش تماس گرفته و میگه سلام دو تا از اون نقره ای بفرست! همکار ما :

کدوم نقره ای ؟ چه مدلی ؟ برای کی بفرستم؟ با چه قیمتی؟ باهاشون سر قیمت صحبت کردی؟ پولشو کی میدن؟ نقره ای چیه آخه؟

البته این اولین بار نیست که همکار ما چنین سفارشهایی رو پشت تلفن میکنه اتفاقا از خودش راضیه که آدم خیلی سریع و کار راه بندازیه فارغ از اینکه با همین دقیق حرف نزدن چه خساراتی را به اعصاب و زمان بقیه وارد میکنه .

اگر بخواهم به شخصی نصیحت بکنم فقط میگویم خواهش میکنم دقیق و شفاف و شمرده و مثل آدمیزاد حرف بزن و خوب گوش کن ببین من چه چیزی میخواهم مرده شور سرعتت را ببرند سرعت بدون دقت به درد لای جرز دیوار میخورد نمیخواهم سریع حرف بزنی و نمیخواهم سریع بگویی بله دقیقا فهمیدم و بری کاری رو انجام بدی که بعدا معلوم بشه هیچی نفهمیدی .

واقعا محاسبه نکردم ببینم بد صحبت کردن و بد شنیدن روزی چند هزار ساعت از زمان ما ایرانی ها رو به هدر میده ولی یقین دارم که عدد بزرگیه. فقط کافیه به اطرافمون دقت کنیم تا روزانه هزاران بار این موارد را ببینید.

همیشه سعی میکنم فصیح و دقیق و شمرده و شفاف صحبت کنم و اگر سفارشی را برای خرید میدهم بگویم سلام من فلانی هستم و ازت میخواهم سفارش زیر رو یادداشت کنی لطفا ۲ عدد لپ تاپ ASUS K556 UR با کانفیگ i7/8GB/1TB/2GB برای اداره فلان بفرست و قیمتش را با n درصد سود فاکتور کن چون قرار است ۳ ماهه پرداخت کنند بعد از اینکه  فاکتور کنی با پیک براشون بفرست و بهم اطلاع بده.

دوست من که میخواهی کارت را در یکم سازمان یا شرکت شروع کنی اگر یاد بگیری دقیق و شفاف حرف بزنی و با حوصله به جزییات گوش بدی و یاد بگیری با تسلط کلامی بنویسی و معنی کلمات را با هم قاطی نکنی بهت قول میدم که توی کارت موفق میشی (خصوصا توی فروش ) و اگر اینها را یاد نگرفتی و خواستی همه چیز را با بی دقتی ماست مالی کنی سالها باید درجا بزنی. نمیخاد آپولو هوا کنی فقط درست حرف بزن همین کافیه به جان خودم همین کافیه!

پ ن :

دقیق حرف زدن رو وقتی توی گوگل سرچ کردم به انبوه مطالبی رسیدم که مربوط به آموزش حرف زدن کودکان بود فارغ از اینکه ما بزرگسالان بیشتر به این آموزش نیاز داریم حال تصور کنید که این پدر و مادرهای سریع میخواهند به بچه هایشان دقیق حرف زدن یاد بدهند.

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

8 دیدگاه برای «مرده شور سرعت حرف زدن و سرعت شنیدنت رو ببره»

    1. ممنونم رفیق
      توی یه جایی خوندم چیزهایی که ما نمیتونیم اندازه بگیریم از چیزهایی که میتونیم اندازه بگیریم مهمتره! مثل میزان شادی افراد جوان یک کشور یا زمان هدر رفته به خاطر ذقیق حرف نزدن یا میزان انگیزه ی افراد و …

  1. سلاو فواد گیان.
    من دیشب از شدت هیجان یه پست گذاشتم و فکر کردم که اون یارو به من زنگ زده :))
    نگو که این یارو نبوده و یکی از دوستانم بوده که زنگ زده تا کتاب رو با دی اچ ال بفرسته :((
    از شدت هیجان دیدم که شماره خارج افتاده ، با خودم فکر کردم که اون شخصه.
    یکی از دوستانم بهم اطلاع داد که فکرکنم داری اشتباه می کنی.
    بعدش یادم افتاد که امروز موعد پست کتابهای منه. اما من یادم رفته بود.
    این متنی رو که تو نوشتی رو دست نویس می کنم تا دیگه یادم نره که به جزئیات توجه داشته باشم و از سر هیجان تصمیم نگیرم.
    دسو خوش بید.
    زور سپاس

  2. سلام فواد عزیز

    حالا قسمت مضحک ماجرا اینه که وقتی از بی دقتی و سرعت بیهوده اینها بهشون بگی خود آدم رو به چیزای دیگه ای متهم می کنن !
    کماکان به وبلاگت سر میزنم و استفاده می کنم.
    شکیبا باشی

  3. یکی از بدترین انواع این صریح حرف نزدن را که کلی وقت و انرژی وزمان و انگیزه هدر می داد، من در محل کار سال گذشته ام دیدم، خانم مدیری که به راحتی دروغ می گفت و از آن راحتتر تصمیماتی می گرفت بدون اینکه به طور واضح ما را در جریان چند و چون آن قرار دهد. کارکردن با او مصیبتی بود که خب تمام شد شکر خدا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *