کتاب الکترونیکی و عذاب وجدان

https://ketabdeh.ir/wp-content/uploads/2019/04/ebook-readers.jpg

وسواس زیادی به قالب کتابی که میخونم ندارم PDF یا صوتی یا کتاب فیزیکی اگر چه برایم یکسان نیست ولی هر کدام که باشد استفاده میکنم. اما خوندن کتاب رو از طریق گوشی به تازگی شروع کردم. پیش تر وقتی یک PDF رو دانلود میکردم کمی احساس عذاب وجدان میکردم و البته برای جبرانش حتما کتابی میخریدم! مثلا اگر ۵ تا کتاب رو از سایت های غیر قانونی ایرانی و خارجی دانلود میکردم یک کتاب رو هم از کتابفروشی میخریدم که جبران کنم! صادقانه اگر بگویم در مورد دانلود کتاب های خارجی از سایت های روسی و یا دانلود کتابهایی که نویسنده و مترجمش فوت کرده بودن عذاب وجدان کمتری داشتم.

چند ماهی میشه که با کتابخوانهای خوب آندرویدی آشنا شدم مثل فیدیبو، کتابراه، طاقچه . هر سه تا برنامه رو روی گوشیم نصب کردم ولی اگر ازم بپرسید کدومش رو دوست داری میگم کتابراه رو بیشتر دوست دارم. دلایلش شاید جندان موجه نباشه. یکی از دلایلش به خاطر شماره صفحه س یعنی توی کتابراه اگر صفحه ای ۱۰ هستی توی کتاب هم همونجایی، مثلا وقتی کتاب اقتصاد فقیر رو میخوندم  هر ۱۰ صفحه از کتاب الکترونیکی معادل یک صفحه از کتاب واقعی بود و اینطوری دقیقا میدونستم که صفحه چندم هستم یا میتونستم به اون صفحه رفرنس بدم یا یادداشت بردارم.

دلیل دیگرش هم کتابهای حوزه ی روانشناسی و فلسفه بود که در مقایسه با فیدیبو و طاقچه توی کتابراه هم قیمتش پایین بود و هم تعدادشون زیاد بود. مزیت فیدیبو شاید تخفیف های زیاد روی کتابهای عوام پسند باشه که البته بعضی از تخفیفهاش آدم رو یاد فروشگاه کوروش و دیجی کالا میندازه بعضی وقتها احساس میکنم این تخفیفها آدم رو کودن فرض میکنه به همین خاطر حس خوبی بهش ندارم.

طاقچه رو به خاطر وجود کتاب های روز دانشگاهی با قیمت مناسب میپسندم هر چند کتابهای داستانیش هم عالیه زندگی نامه های مختلف رو فقط از طاقچه میشه پیدا کرد کتابهاش خاص و جالبه و انتشاراتی که باهاش کار میکنه متفاوت.

تا امروز ۶ تا کتاب رو با این برنامه ها خوندم و خیلی راضیم. الان دیگه خیالم راحته چون بابت کتابها پول میدم و قیمتشون هم پایینه و میتونم بخرم .خلاصش اینه: این امکان فراهم شده که هم ناشر بتونه بفروشه و هم من بتونم بخرم .

شاید اگر راه درست کم هزینه برای مردم وجود داشته باشه اکثریت مردم هم سراغ راه های غیرقانونی و نقص حقوق مالکیت نمی روند.هیچ وقت فکر نمیکردم که مشتری پر و پا قرص این App ها بشم ولی الان هم مشتریشون هستم و هم به دیگران توصیه میکنم.

این لینک رو هم میتونید بخونید که بررسی دقیقتر این سه تا اپلیکشن هست.

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

4 دیدگاه برای «کتاب الکترونیکی و عذاب وجدان»

  1. یه مشکل بزرگ اینه که بیشتر انتشارات داخل ایران بدون کسب هیچ اجازه‌ای از مولف اصلی کتاب، اون رو ترجمه و چاپ میکنن.
    در این حالت نویسنده‌ای که کلی زحمت کشیده تا یک کتاب رو بنویسه هیچ حقی از فروش اون تو ایران دریافت نمیکنه.

  2. فواد منم خیلی وقته از این اپ ها استفاده میکنم. اتفاقا با نظرت هم موافقم و منم بیشتر با کتابراه راحتترم. البته روی هرکدوم چندتا کتاب دارم ولی کتابهای کتابراه به نظرم بهتره. این اپ ها بهترین گزینه هستند برای مواقعی که آدم فکر میکنه وقتش داره هدر میره مثلا تو مهمونی، سالن های انتظار، اتوبوس، تاکسی و…
    با نظر امید هم موافقم. مثلا میبینی کتابی مثل اثر مرکب دهها ترجمه توسط خیلی از انتشاراتی ها ازش شده اما فکر نمیکنم حتی یدونه از این ترجمه ها حق مولف رو ادا کرده باشن. فکر میکنم این قضیه برای اکثر کتابهای خارجی ترجمه شده صادق باشه.

  3. برای من که کم هم کتاب نمی‌خونم، کم کم داره آمار کتاب‌های الکترونیکی که با این اپ‌ها خوندم از کتاب‌های چاپی که خوندم پیشی می‌گیره که این دو دلیل عمده داره، یک دلیلش را شما اشاره کردی دلیل بعدش هم اینه که توی شهر دور افتاده‌ی ما کتابفروشی درست و حسابی نیست.

    یک نکته دیگه فیدیبو چند وقت پیش یک کتابخوان به نام فیدیبوک عرضه کرد، که کار خوندن کتاب‌های الکترونیک را به خاطر تکنولوژی جوهر الکترونیک ساده‌تر می‌کرد، چیزی شبیه کندل آمازون. منتها این فیدیبوک فقط نرم افزار فیدیبو را اجرا می‌:رد و نمیشد طاقچه و کتابراه را باهاش باز کرد.
    که با کمک یک دوست عزیزی هکش کردم و رامش را عوض کردم و حالا علاوه بر فیدیبو، طاقچه و کتابراه را روش می‌خونم، هم اپلیکیشن‌های خوبی مثل پاکت را دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *