خرید یک ملک مجازی

چند روز پیش یک مشتری عجیب به شرکت آمد و در مورد موضوعی صحبت کرد که تا به حال نشنیده بودم، مشتری این طور شروع کرد که:

” ببین مهندس، بزرگ ترین اشتباه من در زندگی این بود که بیت کوین نخریدم و حالا هم دارم تاوان حماقت خودم رو میدم. من افراد زیادی را میشناسم که یک شبه میلیاردر شدند ولی افسوس! اما مهندس من یه چیز دیگری پیدا کردم که خیلی از بیت کوین باحال تر است اسمش هم Crypto Police Land است. در واقع اینجا یک شهر مجازیه که شما میتوانید خانه یا زمین یا پاساژ یا هر ملکی که دوست داری بخری و بعدا وقتی قیمتش بالا رفت بفروشی.

من یک دوستی دارم که بهم یک عینک واقعیت مجازی داد و گفت حالا بشین و نگاه کن و من یکدفعه خونه ها و ساختمان های زیادی رو دیدم که هر کدام از آنها مالک خودش رو داشت و اسم شخص یا شرکت هم روی ملک شبیه واقعیت افزوده نوشته شده بود. تمام مردم دنیا و همچنین افزاد مشهور مشغول سرمایه گذاری و ساخت و ساز هستند اینجا یک سرزمین شبیه سازی شده است که بوی پول میده اونم پول خیلی زیاد. البته اونجا زمین های خیلی کوچکی وجود داره یا خیلی پرت هستند و میشه با فقط ۵ میلیون تومان خرید ولی قول میدم سال دیگر ۱۰۰ میلون هم ارزش داشته باشد همین الان یک ساختمانی هست که یک و نیم میلیارد تومان قیمتشه. البته اگر عینک را برداریم کل شهر ناپدید میشه اینم یه چیزی مثل پول مجازی یا بیت کوینه منتهی این اسمش ملک مجازیه، فرض کن تو یک مهمان خیلی مهمی داری که میخواهی ازش پذیرایی کنی به مهمانت میگی عینک رو بزن و با خودت میبریش به یک ساختمان مجلل که اجاره کردی یاخریدی حتی اونجا پیش خدمت هست که ازتون پذیرایی میکنه.

مهندس ارزش این ملک ها مثل ملک واقعی بالا میره چون محدوده ساخت و ساز مشخصه ونمیشه از حدی بیشتر ساختمون سازی کرد کافیه یه زمین خوب بخری و همینطور بزاری بمونه. “

چند روز بعد از این که مشتری رفت من هر چی سرچ کردم همچین چیزی ندیدم به همکارم گفتم این چیزایی که مشتری میگفت من پیدا نکردم اصلا معلوم نیست راست بگه یا نه همکارم با بی میلی و با نگاه از بالا به پایینی گفت: نمی فهمی این موضوع جدیده؟ این موضوعات هنوز تو اینترنت پخش نشده. 

اما این که این حرف ها چقدر واقعیت دارد برایم  موضوع مهمی نیست. بعد از رفتن مشتری به این فکر کردم که ارزش این ملک مجازی چیست؟ بیاید فرض کنیم که این ملک مجازی ارزش سرمایه ای ندارد یعنی نمیتوان به کس دیگری فروخت یا اصلا فرض کنید ما آخرین خریدار هستیم یعنی من از هزارمین نفر با مبلغ گزافی خریدم ولی توی نقطه پیک خریدم و احتمال ریزش زیاده یا اصلا مشتری وجود نداره ودر این لحظه همه فروشنده هستند صاحب ابدی این ملک مجازی من هستم. وقتی صاحب این ملک مجازی میشوم آیا لذت من صرفا به دیدن و حس بینایی محدود می شود ؟ اگر ما بخواهیم یک واقعیت را تبدیل به دنیای مجازی کنیم باید تمام حواس پنجگانه را انتقال دهیم یعنی لامسه، بویایی،چشایی، شنوایی،بینایی چرا که تنها با دیدن نمیشود تمام لذت دنیای واقعی را تجربه کرد یعنی هم باید بوی باران را فهمید هم سرما را روی گونه ها حس کرد و هم زبری تنه درخت زیر دستمان مشخص باشد و… این که فقط با دیدن یک تصویر سه بعدی اسم آن را واقعیت مجازی بگذاریم کمی توهم آمیز است. 

هیچ بعید نیست که در آینده سهم دنیای مجازی از دنیای واقعی بیشتر باشد یعنی روی یک صندلی بنشینیم و چشمان خود را ببندیم و همه ی نقاط دنیا را تجربه کنیم اما به نظرم این تجربه بدون انتقال تمام حواس پنچ گانه ناقص و ناکافی است.

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

5 دیدگاه برای «خرید یک ملک مجازی»

  1. سلام فواد انصاری عزیز.
    امیدوارم خودت و همسرت و دخترت خوب باشین.

    توی بحث‌هایی که در این زمینه می‌شه یه چیزی که روش تاکید می‌کنن اینه که خیلی وقتا ما توی دنیای فعلی هم هدفمون از خرید یک خونه‌ی بزرگ یا ماشین گرون‌قیمت یا … کارکردِ اون‌ها نیست. می‌خوام باهاشون سیگنال ثروت و قدرت بفرستیم، یا چیزی راجع به هویت خودمون بروز بدیم. (مثلا بگیم ما طرفدار فلان آدم یا فلان گروه هستیم.)
    می‌گن که با این چیزهای دیجیتال هم می‌شه این سیگنال رو فرستاد و همین کافیه برای اینکه خریدشون معنادار باشه.

    این مقاله مفصل راجع به این موضوع نوشته: (من خیلی گذرا نگاهش کردم البته.)
    https://www.notboring.co/p/status-monkeys

    1. سلام رفیق. منتظر یک فرصتم که بتونم این مقاله ای که لینکش رو گذاشتی بخونم. همچنین بعد از پیام یکی از دوستانم و توضیحاتی که در مورد پروژه ها ی NFT داد تصمیم گرفتم یک مطلب مجزا در مورد بحث های فنی اون بنویسم. سر فرصت این موضوع رو بسط میدم.

  2. بحث اینه که وقتی زیرساخت اقتصادی وجود نداره یا بسیار ضعیف و ناکارآمده، افراد میرن توی حالت Survival و این تماما توی یه عامل منعکس میشه: «زود پولدار شیم و بساطمون رو ببندیم»

    البته که قابل درکه. چون ناپایداری شرایط باعث میشه امید به بهبود از بین بره و در شرایط بحرانی ثبات با استفاده از مستغلات یا سرمایه‌ها میتونه شخص رو از دغدغه ذهنی «نداشتن» و «فقر» نجات بده.

    با مهر
    یاور

  3. خیلی جالب بود، راستش منم هرچی سرچ کردم چنین چیزی پیدا نکردم، اما فارغ از اینکه چه عواملی موجب میشه اون بنده خدا دنبال خرید ملک و سرمایه گذاری باشه، شاید اگر در آینده آدم ها سایبورگ بشن و بتونن از اون طریق، تمام حواس پنج گانه رو در املاک مجازی تجربه کنن، همونجوری که دقیقا خودتون گفتید، اون تجربه رو بشه یک تجربه ی واقعی و کامل دونست. طبیعتا در چنین دنیایی، این املاک ممکنه، ممکنه ارزشمند باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *