مهارتهای زنده ماندن در شرایط ویژه

هر روز صبح سر کار می رویم و به تلفن ها و ایمیل های خود پاسخ می دهیم و بعد از پایان شیفت کاری با رانندگی در خیابان های شلوغ و پر ترافیک به خانه می رویم. شرایط زندگی در عصر مدرن از انسانها موش شهری ساخته است. ما هیچ گاه فکر نمی کنیم که در آینده امکان دارد به گوشی همراه خود به برق و یا به ماشین خود دسترسی نداشته باشیم.

اتفاقات ناخوشایند مثل آتش سوزی، سیل،زلزله،جنگ و قحطی محتمل ترین اتفاقات در آینده خواهد بود که متاسفانه هیچ مهارتی برای مقابله با آن و نجات جان خود نداریم.

اولویت ما برای آموزش خود یا فرزندانمان محدود به یاد گرفتم کامپیوتر و زبان انگلیسی شده که البته لازمه ولی کافی نیست. هیچ گاه آموزش کمک های اولیه، برپاکردن چادر، جهت یابی، کار با قطب نما و روشن کردن آتش و غیره برای ما مهم نبوده و اولیت صدم ما هم نیست. چرا که همیشه احساس کرده ایم به این مهارت ها هیچ وقت نیاز نداریم اما زندگی کردن در ایران و خاورمیانه این واقعیت را به ما گوشزد می کند که بلایای طبیعی و وقوع جنگ در ایران محتمل است و بهتر است مهارت هایی را یاد گرفته و به خانواده هایمان نیز آموزش بدهیم.

کسانی که سربازی رفته اند یا عضو گروه های کوهنوردی هستن یا به شکار و مسافرت علاقه دارند این شانس را داشته اند که بخشی از این مهارت ها را یاد بگیرند اما همه ی مردم چنین نیستند. در اینترنت اگر کلمه ی Survival Skill را جستجو کنید مهارت های مختلفی را خواهد دید که در همین مجموعه قرار میگیرد. من یک App موبایلی روی گوشی خودم دارم که سرفصل این مهارت ها توضیح داده شده. خلاصه ی از این مهارتها و نیازمندیها رو در پایین مینویسم.

تولید برق: آگاهی داشتن از نحوه تولید برق به شیوه های مختلف مثل استفاده از انرژی خورشیدی یا اختلاف دما، استفاده از باتری ماشین و AC/DC Conversion  

ابزارهای لازم: داشتن ابزارهای کوچک برای استفاده در مواقع ضروری و البته آگاهی از نحوه کارکرد آن مثل فندک، شمع، کیت تشخیص آلودگی آب، دستگاه تصفیه کوچک آّب مثل LifeStraw  ، چادرهای کوچک مسافرتی، طناب، جعبه ابزار، چاقوی بزرگ، کنسرو و غذاهای آماده، کیسه فریزر، ورق های آلومینیومی، جعبه کمک ها اولیه، عینک اضافه، نخ و سوزن و پول نقد و …

تکنولوژی: چه برنامه هایی موبایلی باید داشته باشیم؟ بارکد اسکنر، ماشین حساب، و دوربین و قطب نما که البته روی همه گوشی ها وجود دارد.داشتن ارز دیجیتال و بلد بودن نحوه کار با آن زمانی که بانک ها و سیستم فیات از کار افتاده است. کیف پولهایی مثل Electrum  یا Trezor  و همچنین نگه داشتن مقداری بیت کوین یا استیبل کوین برای روز مبادا.

چه چیزهایی را باید بلد باشیم؟

برپا کردن چادر و سرپناه در طبیعت، منابع آب را چطور پیدا کنیم؟ چه آبی قابل خوردن است ؟

یادگیری انواع روشن کردن آتش، یادگیری اصول اولیه شکار و ماهیگیری و پختن ماهی، شناخت انواع گیاهان خوراکی و ریشه گیاهان و خواص دارویی.

بلد بودن کار با نقشه و قطب نما و اصول جهت یابی با حرکت خورشید و ستاره ها. بلد بودن دفاع شخصی برای مواقع ضروری، سیگنال دهی با آینه و چراغ قوه و امواج رادیویی و مکالمه با کدهای مورس و …

گفتن و شرح دادن تمام این مهارت ها در یک پست بلاگ مقدور نیست و از حوصله ی من هم خارج است ولی شما با نصب یک App موبایلی به نام Survival Manual روی گوشی آندروید خود میتوانید آموزش همه ی این مهارت ها و شرح و جزییات بیشتر را یکجا داشته باشید البته این برنامه به زبان انگلیسی است.

منتشرشده توسط

Donkishot

فواد انصاری هستم کسی که تمام طول عمرش در مقایسه با عمر هستی و قدمت زندگی به اندازه ی چشم بر هم زدنی نیست و زندگیش یک سنگریزه ی کوچک بین دو عدم و دو سیاهچاله است. ولی این سنگریزه میخواهد خود به زندگیش معنا دهد و آن را باز تعریف و تغییر شکل دهد. foad.ansary@gmail.com

2 دیدگاه برای «مهارتهای زنده ماندن در شرایط ویژه»

  1. یه سری دوره بقا هم برگزار میشه که اصلا برخلاف اسمش دوره سختی نیست. ولی خب تقریبا خیلی از موارد مثل آتش زدن، چادر، منابع آب، امداد اولیه و ‌.‌‌.‌ رو آموزش میدن.
    به نظرم هم فال هم تماشا. چون معمولا در قالب یک کمپ مثلا جنگلی دو روزه در یک جای خیلی باحال آموزش میدن. فکر کن دو روز رفتی تور و کلی هم چیز یاد گرفتی
    یکی از اینها در اینستاگرام به نام جندقی هست که تور و آموزش بقا میذاره.
    Jandaghisurvival

    پ.ن: دلم واسه کامنت گذاشتن در سایتت تنگ‌ شده بود فواد😃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *